Možná se vám již také přihodilo, že jste si nevšimli, že vaše bankovka není tak úplně v pořádku. Zkrátka vám ji někdo při vrácení podstrčil a ani jste si nevšimli, že kousek chybí, nebo je slepovaná z druhé strany, také může být obarvená a podobně. Co teď? Stojíte u pokladny v dobré snaze zaplatit a na druhé straně je obchodník nebo prodavačka a vrtí hlavou, že tuto bankovku skutečně nechce a požaduje jinou platbu. Lidé stojící za vámi začínají být lehce nervózní a situace se začíná tak trochu bortit. Jinou bankovku ani platební kartu nemáte. Sice se takovéto situace nestávají často, přesto se vyskytují.
Jak vypadá poškozená bankovka?
Stát prakticky rozlišuje tři kategorie závadného vzhledu bankovek a na ten byste si měli dát pozor.
1. Opotřebované oběhem – peníze jsou od toho, aby se jimi platilo a tudíž se točí mezi lidmi. Může být pomačkaná, zašpiněná oběhem (ne od barvy atd.), natržená nebo jí může chybět růžek, ale nesmí tato chybějící část být větší, než 20 mm. Takovou bankovku obchodník přijmout musí a také vám jí může vrátit, pouze směnárník nebo právnické osoby ji přijmou, ale zadrží a stahují z oběhu.
2. Běžně poškozené – někdo bankovku natrhne a slepí jí lepicí páskou, no možná se to povedlo i vám, ale takovou vám již obchodník přijmout nemusí, takže buďte opatrní. Samozřejmě to platí i na přetrženou nebo chybějící část, popsanou propiskou, barvou, pomalovanou, případně propálenou a podobně. Zde buďte obezřetní. Fyzická osoba ji právem může odmítnout. Směnárna nebo právnická osoba by ji měla přijmout a zadržet.
3. Nestandardně poškozené – životní situace si člověk nevybírá. Požár může skutečně poškodit i vaše finanční úspory, stejně tak jako například dítě rozstříhat papírek. Nestandardních poškození existuje celá řada a většinou bohužel i bez veškeré náhrady, proto buďte ke svým papírovým penězům ohleduplní.
Není nic špatného si například vrácené peníze nejen přepočítat, zdali vám bylo správně vráceno, ale také si je důkladně prohlédnout a pokud shledáte nějakou nesrovnalost, tak zkrátka slušně požádejte obchodníka, ať vám ji vymění rovnou u pokladny. V jeho zájmu je péče o zákazníka, tudíž i tato služba by se měla obejít bez konfliktů. Obchodník si takto odmítnuté peníze může vyměnit v bance.
Nezařazené